Mærkemål (Plask og Leg)
Mærke 1
En stor del af undervisningen vil have fokus på leg. Dels fordi det er sjovere, men også fordi der i lege er lidt mere plads til at være forskellige, og øve på lige præcis det niveau man selv er på.
Husk at give den fuld gas når du er i vandet, så du ikke kommer til at fryse, og lav øvelserne så godt du kan – hver gang.
- Komme i/op vandet uden hjælp
- Holde balancen i vandet, løb, gå og hop
- Puste bobler i vandet med næsen
- Bevæge sig sikkert rundt i vandet
Mærke 2
Du kan begynde at udnytte vandets bæreevne til at flyde, og du kan flytte rundt på dit eget tyngdepunkt – så det eksempelvis enten bliver nemmere eller sværere at holde balancen på en plade eller orm.
- Holde balancen på et redskab
- Benspark fra kanten (ryg og mave)
- Puste bobler under vandet i 5 sekunder
- Rutche i vandet
Mærke 3
Du skal sidde på redskaber og padle rundt, og du skal sparke fra kanten og glide ud i vandet, både på maven, siden og ryggen.
Du skal også hoppe rundt i vandet, både i en fast rytme og lave delfinspring.
- Benspark ved redskab (mave og ryg)
- Sidde på et redskab, fremdrift med armene
- Torpedo på mave/side/ryg
- Forlæns og baglæns delfinhop
Mærke 4
Du skal kunne dykke, både ved at bruge armene til at komme fremad, og ved at svømme flyben med benene.
I overfladen kan du svømme en grovmotorisk crawl og rygcrawl – helt fladt på maven og ryggen, og med helt strakte arme.
- Springe i vandet fra kanten
- Flyde på ryg
- Svømme (dykke) ned til bunden med store armtag
- Sidde på bunden med/uden luft